Hvad kan du klage over?

Pakkerejse-Ankenævnet behandler klager fra forbrugere mod rejseudbydere, jf. § 3, stk. 4, i lov om en rejsegarantifond, og formidlere for udenlandske rejsearrangører som i henhold til § 20 i henhold til samme lov er etableret i Danmark, vedrørende en rejse, der opfylder kriterierne i § 3 i lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.
Pakkerejser:
En pakkerejse er et rejsearrangement, der består af en kombination af mindst to forskellige typer rejseydelser med henblik på den samme rejse:
- Passagerbefordring,
- Indkvartering,
- Udlejning af biler, store motorcykler eller andre motorkøretøjer
- enhver anden turistydelse, der ikke er en uløselig del af en rejseydelse, men som udgør en væsentlig andel af kombinationens værdi
Eksempler på kombinationer af de forskellige rejseydelser:
- Flyrejse og hotel
- Busrejse og camping
- Færgebillet og liftkort
- Hotel og leje af bil
- Hotel og billet til koncert, fodboldkamp eller lignende.
Endvidere skal pakkerejsen have en varighed på over 24 timer eller omfatte overnatning.